דבר ראש החוג

ברוכים הבאים לאתר של החוג לגרמנית. עד היום אנחנו החוג היחיד בארץ שאפשר ללמוד בו שפה וספרות גרמנית. אני רוצה להכיר לכם בקצרה את החוג שנמצא בימים אלה בתהליך של התחדשות, גם במישור תכנית הלימודים וגם במישור האוריינטציה הבסיסית שלו. כאן תמצאו הסבר ראשון על תכנית הלימודים, התארים, המלגות והקשרים עם אוניברסיטאות אחרות בחול. את תשובתי לשאלה "למה ללמוד ספרות גרמנית?" תמצאו כאן. 

מטרת המדור לשפה וספרות גרמנית היא להקנות לתלמידיו שליטה בשפה הגרמנית וכן להעניק להם היכרות מעמיקה עם הספרות של העולם דובר הגרמנית ותרבותו. המדור מציע תוכנית לימודים לתואר ראשון, שני ושלישי, והוא המדור העצמאי היחיד בארץ שבו ניתן לקבל תואר אקדמי בלימודי השפה הגרמנית ותרבותה.

תוכנית המדור אינה מניחה ידיעה מוקדמת של השפה הגרמנית, והלימודים בו בנויים כך שכבר בסוף לימודי התואר הראשון יהיו התלמידים מסוגלים לקרוא ולדבר באופן שוטף בגרמנית, וזאת במקביל לבניית תשתית דקדוקית וסגנונית לכתיבה בשפה הגרמנית. המדור מציע שורה של מלגות לקורסי קיץ בארצות דוברות גרמנית לתקופות זמן שונות (החל במספר שבועות וכלה בחודשיים) כדי לשפר את מיומנויות הלמידה של השפה הגרמנית והשליטה בה. את המדור ניתן ללמוד במסגרת של חוג ראשי או במסגרת של חוג משני, וזאת בצירוף עם חוגים מהפקולטה למדעי הרוח או מחוצה לה.

בנוסף למלגות ללימודי השפה, וזאת במסגרת הקשרים האקדמיים שבין האוניברסיטה העברית ל"אוניברסיטה החופשית" בברלין, יוצעו לתלמידים מצטיינים של המדור מלגות לימוד ב"אוניברסיטה החופשית" למשך כל הסמסטר האחרון של התואר הראשון.

המדור נמצא בקשר הדוק עם אוניברסיטאות וחוקרים מובילים בעולם בתחום הגרמניסטיקה: במדור מלמד באופן קבוע מרצה בכיר מגרמניה שמציע קורסים בספרות הגרמנית ובתרבותה, וזאת בנוסף לביקורים של מרצים אורחים מחו"ל במסגרת סמינרים מרוכזים וכנסים אקדמיים. לתלמידים המעוניינים להמשיך את לימודיהם לתואר השני והשלישי באוניברסיטה העברית מוצעות מסגרות להעשרת המחקר הן בתוך האוניברסיטה (המרכז ללימודי גרמניה, מרכז פרנץ רוזנצוייג) הן מחוצה לה, במסגרת שיתופי פעולה בין-אוניברסיטאיים.

אתם מוזמנים לבקר ולקבל מידע ויעוץ נוסף. נשמח לעזור ולהשיב על כל השאלות שלכם!

כריסטוף שמידט

        פרופ' כריסטוף שמידט
        ראש המדור לשפה וספרות גרמנית